Ondernemingsrecht

ondernemersrechtHet kan voorkomen als ondernemer dat u te maken krijgt met allerlei conflicten. Zowel binnen als buiten uw bedrijf kunnen conflicten ontstaan. Bent u in het bezit van een eenmanszaak dan bent u volledig aansprakelijk voor juridische conflicten. Spreek een juridisch adviseur ondernemingsrecht aan om uw recht te bewijzen. Gaat het over een BVBA dan is vaak de onderneming alleen aansprakelijk. Maar zelfs ondanks dat kan het ondernemingsrecht u nog veel geld kosten. Het is dus belangrijk uzelf juridisch goed in te dekken mochten er conflicten ontstaan binnen de onderneming.

Conflict met aandeelhouders of vennoten

Als een onderneming van start gaat dan loopt de samenwerking altijd zeer goed. Maar het kan gebeuren dat er na een tijdje strubbelingen komen over de zaken. De partners kunnen met elkaar in conflict komen. Om verdere escalatie tegen te gaan is het belangrijk om een mediator te bemiddelen en op zoek te gaan naar een oplossing. Eens er een goed gesprek is geweest kan er vaak weer op goede voet gewerkt worden met uw onderneming. Maar het kan ook gebeuren dat het blijkt dat verdere samenwerking niet meer mogelijk is. Dan moet één van de vennoten de optie kiezen om op te stappen. Dit kan een kostelijke zaak zijn en de aandelen moeten dan verkocht worden. Een juiste manier is dit te laten gebeuren via een rechter en met de juiste begeleiding voor alle vennoten.

Fusie en samenwerkingsverband met andere bedrijven

Ondernemingsrecht speelt ook een rol als u gaat fuseren met een collega of een concurrent. Een fusie betekent vaak dat er een nieuwe onderneming dient opgezet te worden. Er zijn veel fiscale en juridische zaken die meespelen tijden een fusie. Een belangrijk gegeven is dat het personeel gerust gesteld moet worden, dat zij hun job kunnen houden. U kan een adviseur onder de arm nemen die u de mogelijkheden uitlegt om te fuseren. Er bestaan verschillende soorten fusies, bijvoorbeeld waar een bedrijf niet helemaal wordt overgenomen. Een aandelenfusie is een voorbeeld waar een ander bedrijf een investering doet in een partnerbedrijf. Een andere meer gekende vorm is waar twee bedrijven samen één bedrijf worden.

Een conflict met een klant

Een conflict met een klant, dat gaat u beter uit de weg. Het is belangrijk een goede verstandhouding te hebben voor de voortgang van uw bedrijf. Zo is het van belang afspraken met uw klant op juridische manier vast te bepalen. Mocht er dan iets fout lopen dan kan u altijd beroep doen op die overeenkomst met de klant. Als dat niet vastgelegd is dan kan uw klant een schadeclaim eisen, bijvoorbeeld als het gaat om een wanprestatie. Mocht u de schuldige zijn dan is het aan te raden een schikking te regelen alvorens de zaak naar de rechtbank gaat. U kunt aan een rechter meer geld kwijt zijn en gezichtsverlies lijden. Maar staat u recht in uw schoenen dan kan u de zaak ook gewoon laten doorgaan. Uiteraard dien je dan bewijslast aan te brengen om het conflict aan te tonen. U kan een jurist vragen u hierin te begeleiden en ervoor te zorgen dat een claim wordt afgewezen bij een rechtbank. Alles voor de rechtbank laten voorkomen is natuurlijk wel de allerlaatste optie en zal door een jurist ook zoveel mogelijk vermeden worden. Zo kunnen conflicten voorkomen worden, door algemene voorwaarden en contracten door een jurist te laten opstellen. Bij gelijkaardige gevallen in de toekomst kan u beroep doen op die zaken.

© Copyright 2013-2015 - Juridischadviesonline.be